Maria

Lypsyl
Med stor risk för att anklagas för reklam.
 
Jag är en ordmärkare av tredje graden. Jag vill att saker ska benämnas vid sina rätta namn.
 
Därför är det för mig helfel när någon kallar vilket random läppcerat som helst för "Lypsyl" (eller ännu värre - "LÄPPsyl").
 
Lypsyl är ett märke. Ett varumärke. De säljer läppcerat (eller lipbalms), vilket folk i allmänhet förknippar dem med. De säljer även handkräm. Men den skulle ingen i världen komma på att kalla Lypsyl (Det där är ju en kräääääm, inget LÄPPsyl!).
 
Alltså:
 
Lypsyl läppcerat i olika former
 
Lypsyl handkräm
 
 
Läppcerat från annat märke, inte Lypsyl

Det har dessutom kommit till min kännedom att Lypsyl även tillverkar typ läppglans. Och vi vet alla att Lypsyl säljer sina cerat i allehanda former, färger och lukter.
 
Det enda jag egentligen ville säga var att ett läppcerat inte per automatik är Lypsyl. Okej? Så säg inte att ni smetar LÄPPsyl på läpparna. Kräm, cerat, balm, balsam... vadfan ni vill. Eller Lypsyl, om det ni kladdar på råkar komma därifrån.
 
Kapish?