Maria

Jag ler vid tanken på vad de kommer kunna åstadkomma med sina liv
Idag har jag varit oense med ett flertal tioåringar. Sen rörande eniga, lektionen därpå. Så är det, när en arbetar med förpubertala människor, med barn som fjärmar sig och håller distans, för att de är rädda för att förlora ännu en pedagog.
 
Jag har varit löjligt överens med en pedagog, om hur det gamla kontoret borde användas. Hur biblioteket bör organiseras.
 
Jag har kramats med två nya, viktiga. Känt mig uppskattad, som både person och pedagog. Jag har skämtat med elever, med tolvåriga pojkar som har en charm de nog inte ser själva, ännu. Jag ler vid tanken på vad de kommer kunna åstadkomma med sina liv, dessa tio-, elva- och tolvåringar. Jag ser att jag kommer behöva hjälpa en del, och jag ber för att de vill ta emot min hjälp. Jag smygtittar på dem och ser hur de arbetar sig blå, utan att veta att jag står en trappa upp och kikar över trappräcket och helt utan att ögontjäna.
 
Jag tycker om min nya arbetsplats. Arbetet är svårt, på ett nytt sätt, men det är samtidigt fantastiskt roligt. Jag märker hur mycket jag lärt mig av E, i mitt sätt att resonera i samtal med andra. Det jag förr hade i ett virrvarr, inom mig, kommer ut och liksom E, kan jag vrida och vända på resonemang och jag förvånas själv över hur jag verkar ha mognat på bara ett par månader. Här är jag ny, men helt orädd inför att säga vad jag tycker och tror, för jag har erfarenheter, det vet jag nu, och här är jag med. Här accepteras jag. Jag känner mig omtyckt och uppskattad, av både vuxna och barn. Och de vuxna ser att barnen tycker om mig. Barnen vågar skratta med mig.
 
Jag träffade J och J ikväll. Ytterligare två viktiga. En tvåtimmarsfika och prat om allt och inget. Skratt. En värmande kommentar om att jag verkar må bra.
 
Ikväll är jag ensam, men jag tror att det kan gå bra. Kanske sover jag i gästsängen, den är lite mindre tom.
 
Mina kollegor tyckte att jag verkade glad idag, trots att jag stundtals var i smärre dispyter med barnen. Jag berättade vad jag har att se fram emot imorgon. Då log de. De såg hur varm jag blev, av bara tanken på vad helgen kommer medföra.
 
Det blir en bra helg.