Maria

Dan före dan.

Pepparkakor eller lussebullar?
Finastes lussekatter slår allt. De är tillochmed goda efter att ha tinats upp.

Skumtomtar eller knäck?
Kusinens knäck.

Köttbullar eller prinskorvar?
Sojavarianten av bullarna, då.

Julkorv eller julskinka?
Julskinka har jag inte ätit sedan två års ålder och korven får ju bli vegetarisk så... Däremot kan jag, ibland, sakna mormors grynkorv.

Lax eller sill?
När jag fortfarande åt döda djur så gillade jag lax.

Sylta eller pastej?
Insert random puke-emoji...

Paradis eller Alladin?
Paradis (fast vi har inte så ofta chokladkartonger hemma; Finaste tål ju aldrig chokladkartongschokladen).

Revbensspjäll eller Jansson?
Nej, tack.

Glögg eller julmust?
Glögg. Har aldrig pallat med must. Alls.

Rödbetssallad eller dopp i grytan?
Dopp i grytan, fast på grönskaksbuljong.

Ris ala Malta eller gröt?
Gröt, i de flesta former (fast jag gillar ris ala malta också).

Hemma eller borta?
Ja... vad är vad, numera? Mina jular är dock alltid mest äkta tillsammans med min högljudda släkt, hos mormor, med min drönande autistiske morbror i ett rum någonstans. Kärlek på riktigt!

Utomlands eller Sverige?
Har aldrig provat utomlands, fastän jag mer än gärna skulle fly mörkret och kylan halva året...

Ge eller få?
Ge. Alla dagar i veckan (även om det lika gärna kan vara för att få känna mig snäll, som för att få se andra glada). Och framförallt är det sjukt kul att slå in paket och göra snygga kreationer. 

Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul?
Sune.

Chokladkalender eller paketkalender?
Nja...

Plastgran eller äkta?
Äkta är alltid bättre, men här hemma kör vi på plast. Har dock alltid varit äkta hos mina föräldrar och hos mormor.

Arne Weise eller Ernst?
Jag tillhör dem som tror att svensk TV skulle klara sig bäst utan Ernst.

När vill du att första snön ska falla?
Aldrig!

Har du haft en grön gräsmatta på julen?
Ja (blessed every time).

När är det dags att pynta?
Någon gång i december...

Kan du komma på något negativt med julen?
Maten. All. Jävla. Mat.

Favoritjulfilm?
Grinchen.

Favoritjulkalender?
Sune. Lätt.

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?
Jag slipper helst.

När öppnar du dina julklappar?
När jag får dem, det vill säga antingen på julafton eller i dagarna runtomkring, då jag byter med släkt och vänner.

Favoritjuldoft?
Kanel och kardemumma.

Vad framkallar mest julstämmning?
Levande ljus.

Vad är viktigast med julen?
Att få träffa mina kära. Och det är inte beroende av datum.