Maria

Traktor

Vad vore livet utan traktor?

Nästan inget, ingenting alls.

För utan traktor är man lika körd som en torsk på land, som en mjölkliter i frysboxen, som en isbit i solariet –  eller om man så säger; en ängel på fel sidan ån. Utan traktor står man sig helt enkelt slätt på livets envetna jordevandring.

Betänk möjligheten att din stenrike granne plötsligt en dag mitt i snöovädret tröttnar på sitt idoga skottande och slänger sin blåklintsblå snöskyffel åt helsicke. Han dammar av sin nersnöade (och moderiktiga) högfjällshotellkeps mot benet, samtidigt som han snyter sig i näven och säger:
”Ta hand om skiten, du får vad som helst!” innan han moloket rumlar in till sig och spänner av till A-ekonomi.

Då äntrar man sin stålbågade, plogar och gör sitt lilla bidrag för mänskligheten, säger:
”Nej, tack, jag ska ingenting ha. Jag var ju ändå ute och körde!”. Och när man vänder sig om så har Julia Roberts slirat fast med sin stora och guldglänsande Cadillac i en nyss upplagd snöhög och drabbats av stor sommardäckspanik.
”Lugn, lugn. Jag har traktor.” säger man då innan man krokar i, drar loss och riktar in henne mot Hollywood.

En gång träffade jag en sån där slimmad typ som tjänat en förmögenhet på aktier, spekulation och allmän nedläggning. Han talade vitt och brett och länge om sin förträfflighet, sina klipp och sin enorma segerhuva ända tills då jag frågade honom om han hade traktor. Man kan väl säga att vi inte riktigt förstod varandra – och när jag därpå frågade honom om han någon gång har träffat Julia Roberts, ja, då vände han på sin klack och gick.

Så vad vore livet utan traktor? Nästan inget, ingenting alls.

Göran Samuelsson