Maria

Att tala om hur jag upplever saker.
Vet ni vad jag har blivit bättre på? 
 
Att tala om hur jag upplever saker. 
 
Jag kände mig så oerhört undanknuffad, flyttad på. Ledsen och nedstämd, en känsla av att inte ha blivit varken tillfrågad eller förvarnad. 
 
Jag sa till, till slut. Sa inte bara hur jag ville ha det, utan också varför, och baserade det på min upplevelse av situationen. Berättade hur jag känt mig. Det har jag inte alltid varit bra på. Utan jag har bitit ihop. 
 
Nåja. Det blev kompromiss. En något bättre känsla och framförallt var jag nöjd med mig själv, snarare än utfallet. 
 
Så kom dagen idag. Och jag förstod att hon, den där fina människan, hade uppfattat det ingen annan uppfattat. Jag bara visste att det var hon som klivit in, tryckt på rätt knappar, för att stötta. Hon visste. Läste in.
 
Det är bra att våga berätta om sina upplevelser. Berätta vilka känslor en diskussion väckt, bra som dåliga.
 
För det kan inte komma något sämre ur att göra det.