Maria

Det krävs inte mer för att göra tre lärare nöjda.
Vi lärare tillhör inte de yrkesgrupper som kan ta luncher på en timme, klämma in ett träningspass på lunchen... Ja, ni vet. Vissa kan det och jag lägger ingen värdering i det; hade jag känt det behovet, så hade jag bytt karriär. 
 
Just nu är det dock höstlov och vi har haft tre planeringsdagar. Måndag och tisdag hade vi föreläsningar och möten, men idag var tiden vår egen, hela dagen. En del tog ledigt medan några av oss andra jobbade.
 
Jag passade på att komma till jobbet lite senare. Jag gick på ett morgonpass på gymmet och började jobba först vid nio.
 
Jag brukar ha matlåda med mig även under planeringsdagar och ofta lämnar jag knappt byggnaden. 
 
Men idag, ska ni veta. Idag tog mina tanter (nåja; det handlar om två äldre kollegor och de är födda samma år som mina föräldrar) med mig ut på äventyr. Vi är lite av samma skrot och korn och tyckte väl alla tre att vi var lite rebelliska, när vi, efter att vi tryckt i oss innehållet i våra respektive matlådor, åkte ut, utanför skolgårdsstaketet.
 
Det var inte väldigt storslaget. Vi besökte två butiker. Och reflekterade samtidigt över att det finns de som kan göra det dagligen, medan vi är nöjda om en dag flyter på såpass att vi kan ta ut vår lagstadgade halvtimmesrast.
 
Det krävs inte mer för att göra tre lärare nöjda (och nu, go vänner, är jag ledig, resten av veckan).
 
Det firas med ett glas rött, en vanlig, sketen onsdag i november.