Maria

Dansen
En lätt bugning. Han ser mig hela tiden i ögonen. Hans blick fängslar mig.
 
Det vore hemskt oartigt att tacka nej. Så jag möter Hans blick. Niger lätt. Sträcker fram handen mot Hans. Låter Hans hand fatta min.
 
Vi ska dansa. Ännu en gång. Jag vet inte för vilken gång i ordningen. 
 
Men för första gången är jag lugn. Låter mig föras.
 
För jag vet att taktarten kommer ändras. Tempot sänks. Några takter in i melodin. 
 
Jag kommer bli den som för. Om en stund. Han inleder, men avslutningen är min. Jag byter till långsam ringdans och där fattar jag andras händer. Byter grepp. Tempot sänks och snart vaggar jag Honom till sömns. Han ska få sova. 
 
Han bjuder upp. För mig in i dansen. Jag följer. Dansar med. Han kommer ta kommandot till en början. Och då är jag chanslös. Värnlös. 
 
Tills orkestern låter sviten gå över i min melodi. Tills jag hittat takten. 
 
Då ska Han få sova.