Maria

Jag är inte mina sår

Jag är inte min hud
Vi hänger ihop men vi berättar olika saker.
Jag kan leva utan att förklara varje steg jag tar.
Jag är inte mina ärr. 
När de bleknar, bleknar inte jag.
Det är lätt att tro att vi alltid skulle jobba i samklang men vi bryter oss isär när tillräckligt mycket tid har passerat.
De blir kvar men de är inte jag.
Jag är inte de.
Så mycket utöver de vita strecken är viktigt.
Fokuset borde ligga på vart jag är på väg och inte var jag har varit.
För mitt helvete kommer promenera med mig även när jag springer.
Men ni glömmer det av värde.
Jag gick igenom ett regn av bomber, ett hagel av granater, och kom ut på andra sidan med livet i behåll.
Jag har mina krigshistorier som fortfarande viskar längs mina armar och ben men jag har så mycket mer att ge.
Så mycket mer att berätta. 
Jag är inte min hud. 
Inte mina sår. 
Jag är inte mina ärr.