Maria

Nationalencyklopedininläsningsmateriallistans
Vill ni ha en kul uppgift att göra med sjätteklassare, i svenska?
 
  • Spåna fram ett aslångt ord tillsammans med kidsen.
  • Skriv ordet på tavlan, allteftersom det växer fram.
  • Ge alla elever ett papper, i par eller enskilt.
  • Låt dem bilda nya ord av bokstäverna i det ord ni kom fram till.
  • Uppmana eleverna att skriva alla ord de kommer på. Oavsett om det är svordomar eller snusk eller vad det kan vara.
  • Avbryt efter sisådär fem, tio minuter.
  • Ge eleverna nya papper. Nu ska de skriva berättelser, där alla ord de kommit på, ska finnas med. Alla. Bildar de par i detta läge, ska alla ord från bägges listor finnas med.
  • Låt dem skriva, skratta och flamsa och lugna dem med att även om de kommer fram till ord som betyer att... tillfredsställa sig själv sexuellt (det går, kolla rubriken), så kommer du inte ringa hem till någon förälder.
Svårare än så var det inte, och fram hit, tyckte jag att min kollega hade kommit med ett lysande förslag på skrivövning.
 
Sedan lyckades eleverna övertala mig, ja mig,att läsa det här högt inför hela klassen. Alla berättelser (de som ville få sina upplästa, vilket vr frivilligt). En del var ganska... tja, ekivokt.
 
Jag är inte lättgenerad, egentligen, men just idag var jag glad åt att sminket dolde hur mycket jag rodnade.
 
Nåja. Kul hade vi. Och vi behövde det här, kidsen och jag.