Maria

3. Mina tankar är mer komplicerade än alla datamaskiner
Det finns egentligen en ganska enkel förklaring till hur det kan komma sig, att mina tankar är så mycket mer komplicerade än alla datorer i världen.
 
Känslor.
 
En dator styrs inte av känslor. Den styrs av data. Data, som någon programmerat den med. Datorn i sig kan utföra komplicerade uträkningar; den kan komma på att π innehåller minst två biljoner, femhundrasjuttiosex miljarder, niohundraåttio miljoner, trehundrasjuttiosjutusen, femhundratjugofyra decimaler. Men det är bara avancerat. Inte komplicerat. Och den kan det, för att en människa, fylld till brädden med känslor, har sagt åt den att det är vad den ska göra. En dator protesterar bara när vi programmerat den fel. Den protesterar av enkla orsaker.
 
När jag tar till mig information, tar det långt tid för mig att bearbeta den. Jag protesterar, ofta, och det är inte särskilt enkelt att få ming att göra det man sagt åt mig. Inte heller kan man gå in på rätt ställe, ändra lite data och sen TJIPP så gör jag det jag blivit ombedd. För jag styrs av mina tankar, som i sin tur styrs av mitt känsloliv och mina erfarenheter och minnen.
 
En dators minne är förutbestämt. Mitt minne lagrar, lagrar och lagrar. Så många terabyte kan ingen dator i världen lagra. En dator kan inte, på eget initiativ, ångra sig. Mina tankar kan jag älta, omvärdera och modifiera, tusen gånger om.
 
Det handlar om känslor. Känsloliv, erfarenheter och värderingar. Omvärderingar. Ältande, modellering. Jag kan tänka nyanserar. Det kan inte en dator. För en dator finns rätt och fel. Mina tankar upptas av så mycket mer än så. De är så mycket större än bara rätt och fel. Mina tankar kring denna enkla mening; Mina tankar är mer komplicerade än alla datamaskiner, är så många att jag inte förmår samla dem alla här.
 
Datorer förstår vi oss på. Men: "Om hjärnan vore så enkelt konstruerad att vi kunde förstå den, vorde den för enkelt konstruerad, för att vi skulle kunna förstå något alls".
#1 - Du vet vem

Så fint! Och så bra formulerat kring skillnaden på avancerat och komplicerat. Vilket bra jobb du gör med Vikingalagen. Heja dig Maria!