Maria

Baka, baka...
Inatt sover jag hos en vän i hennes stuga vid sjön. Jag lovade att ordna med frukost, så jag bakte lite brö'. Frallor, för att vara exakt.
 
Seså. Bjud mig på husrum så bjuder jag på bröd!
 
Tretton frallor:
 
5 dl mjölk 
50 g jäst
1,5 tsk salt
1 msk honung
0,25 dl rapsolja
4,5 dl vetemjöl
7 dl grahamsmjöl
 
(I originalreceptet står det 7,5 dl vetemjöl och 5 dl grahamsmjöl, men jag tog mig friheten att ändra)
 
Värm mjölken till trettiosju grader. Smula ner jästen i en bunke och blanda med salt, honung, olja och lite av mjölken.
 
Tillsätt resten av mjölken och arbeta ner grahamsmjölet. Blanda ner vetemjölet.
 
Låt jäsa i en halvtimme. 
 
Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Forma cirka tretton frallor och lägg på en plåt (eller använd två plåtar...). Lägg en bakduk över, sätt ugnen på tvåhundrafemtio grader och låt frallorna jäsa lite till, medan ugnen blir varm.
 
Pensla frallorna med ägg och toppa med solrosfrön. Grädda mitt i ugnen i runt tio minuter.