Maria

Vem vet, hur mycket vi kan få uppleva då?

Du. Mitt själafodral. Du fantastiska konstruktion som är min kropp.

Du låter min själ få uppleva sådant jag inte trodde var möjligt. Detta, trots att jag så ofta späker dig, förnekar dig allt. Det du gör för mig, gjorde idag, borde inte vara möjligt efter flera månader av min självmisshandel.

Jag är så dålig på att hantera förändringar, så dålig på att förstå att jag inte kan kontrollera hela världen, att jag låter det gå ut över dig, älskade kropp, då jag upplever mig förlora kontrollen över min omgivning.

Då tar jag kontroll över dig och missunnar dig allt, förstör dig med svält, skador och överansträngning. Jag straffar dig, när världen blir alldeles, alldeles obegriplig.

Jag ska försöka bli bättre på att hantera. Att inte ta kontroll, och framförallt inte över ditt välbefinnande. Det är inte du som ska straffas. Jag tror inte att Han kommer lämna oss, men jag ska göra allt för att Han inte ska kunna lura mig att det är du som är fel. Det är därför, kroppen min, som jag har bett om hjälp nu.

Låter det som tomma ord? Det kan jag förstå, för jag har sagt allt detta till dig förr. Men låt oss inte räkna alla gånger jag felar dig, utan låt oss räkna alla gånger jag försöker resa mig igen.

Jag räknar inte med din lojalitet och förlåtelse. Du gör allt för mig och jag är dig evigt tacksam för det, men jag räknar inte med det. Jag förstår om du behöver ge upp. Men jag lovar, jag ska fortsätta göra allt för att komma tillrätta med mitt beteende gentemot dig och om du orkar bära mig, så lovar jag att du tusenfalt ska få igen allt det du nu förnekas. Jag ska ta hand om dig, så mycket bättre än nu.

Jag vill vara din vän. Jag vill vårda dig, så att vi kan fortsätta upptäcka världen tillsammans, sådär som du låter mig göra nu. Jag vill kunna vara där, inte bara se bilder, för att min kropp inte längre orkar efter all min misshandel.

Ska vi fortsätta försöka? Om jag gör allt för att arbeta åt samma håll som du? Ska vi det, kroppen min? Vem vet, hur mycket vi kan få uppleva då?