Maria

Varför Meghan Trainors låt är lite problematisk
All about that bass.
Jag förstår, in i mitt innersta, vad Meghan Trainors syfte är. Jag kan verkligen, verkligen se att hon vill göra skillnad.
Men hon fortsätter bara lägga fokus på kroppen, vilket tyvärr mest blir kontraproduktivt i ett samhälle som är så sjukligt kroppsfixerat, att det enda det behöver, är att vända den trenden. Och det lyckas Meghan Trainor inte helt med.
Låt mig förtydliga:
 
Because you know I'm all about that bass,
'Bout that bass, no treble
I'm all 'bout that bass, 'bout that bass, no treble
I'm all 'bout that bass, 'bout that bass, no treble
I'm all 'bout that bass, 'bout that bass

Yeah it's pretty clear, I ain't no size two
But I can shake it, shake it like I'm supposed to do
'Cause I got that boom boom that all the boys chase
Okej. Vi börjar här. Vad "all the boys" är ute efter är kanske lite svårt att bestämma? Vad hände med att leta personlighet först? Eller, ah, det är sant. Vi är ju ute efter KROPPEN. Tänkte inte på det. Sorry.
All the right junk in all the right places

I see the magazines working that Photoshop
We know that shit ain't real
Come on now, make it stop
If you got beauty beauty just raise 'em up
'Cause every inch of you is perfect
From the bottom to the top

Yeah, my momma she told me don't worry about your size
She says, boys they like a little more booty to hold at night
Okej.
1. Vill de? Allihop?
2. Är det heeelt säkert att vi som lägger oss bredvid män om nätterna, vill att de håller i vår röv hela natten?
3. Okej, så alla som inte har a little more booty kan glömma att bli omhållna om natten? Om de vill, alltså?
You know I won't be no stick-figure, silicone Barbie doll,
So, if that's what's you're into, then go ahead and move along
BRA, Meghan! Är de ute efter det, så kan de dra från dig, det är jag med på. 

Because you know I'm all about that bass,
'Bout that bass, no treble
I'm all 'bout that bass, 'bout that bass, no treble
I'm all 'bout that bass, 'bout that bass, no treble
I'm all 'bout that bass, 'bout that bass

I'm bringing booty back
Go ahead and tell them skinny bitches Hey
Nej, nej NEJ! Snälla! En tjej/kvinna är inte per automatik en bitch om hon är skinny! Smalhat finns inte, precis som att omvänd rasism inte finns. Jag vet. Men vi har ingen jävla rätt att trycka ner smala - heller! Det finns smala som vill upp i vikt, precis som att det finns tjocka som inte vill det. 
No, I'm just playing I know you think you're fat,
Tack. Du rättar dig själv. Men skadan kan redan vara skedd. 
But I'm here to tell you that,
Every inch of you is perfect from the bottom to the top
 
Summa summarum, Meghan Trainor, så lägger du fokus på det som triggar  många unga idag. Du minskar inte kroppshetsen. Du menar väl, ja, men istället för att kommentera det killar vill ha och så vidare, kan vi väl bara låta kroppen... vara kropp? Ett verktyg för oss att ta hand om och ta oss från plats till plats med? Något som bara... är? Oavsett storlek?
Tack.